Whistleblowing, compliance og undersøgelser
Whistleblowing
Den 24. juni 2021 blev Whistleblowerloven vedtaget på baggrund af implementeringen af Whistleblowerdirektivet (2019/1937). Loven har til formål at beskytte de medarbejdere, som indberetter lovovertrædelser, mod at blive udsat for repressalier.
Hos Littler | Denmark udbyder vi, i samarbejde med vores IT-leverandør, en full-service intern whistleblowerordning, hvor vi udarbejder whistleblowerpolitikker, implementerer ordningen og håndterer alle indberetninger, som sker via den eksterne IT-platform, der ligger uden for virksomhedens egne systemer.
Interne og eksterne whistleblowerordninger
Loven forpligter alle arbejdspladser i både den private og den offentlige sektor at oprette en intern whistleblowerordning, hvis arbejdspladsen har 50 ansatte eller flere.
Ud over de interne whistleblowerordninger, har Datatilsynet etableret en ekstern whistleblowerordning, der kaldes den Nationale Whistleblowerordning.
Hvem kan bruge whistleblowerordningerne?
Det er først og fremmest medarbejdere i virksomheden, som kan foretage indberetning til en intern whistleblowerordning og den Nationale Whistleblowerordning.
Virksomheder kan dog vælge at udvide anvendelsesområdet til andre personer, som er kommet i besiddelse af oplysninger om forhold vedrørende virksomheden. Det kan for eksempel være selvstændige erhvervsdrivende, som samarbejder med den virksomhed, der indberettes om.
Hvad kan man indberette til ordningen?
Det følger af whistleblowerloven, at det kun er bestemte forhold, der kan indberettes til whistleblowerordningerne, herunder indberetninger som vedrører overtrædelser af visse EU-retsakter samt andre alvorlige lovovertrædelser eller øvrige alvorlige forhold.
Inden for anvendelsesområdet falder i almindelighed oplysninger om strafbare forhold, herunder tavshedspligter, misbrug af økonomiske midler, tyveri, svig, underslæb, bedrageri og bestikkelse.
Indberetninger om vedkommendes eget ansættelsesforhold og konflikter mellem to eller flere medarbejdere falder som udgangspunkt uden for lovens anvendelsesområde, men skal håndteres efter sædvanlige HR-procedurer. Hvis indberetningen vedrører alvorlige forhold som seksuel chikane eller grov chikane på grund af race, politisk eller religiøst tilhørsforhold mv., kan dette dog hører under whistleblowerordningens anvendelsesområde.
Hvornår er whistleblowere beskyttet?
Det er en betingelse for, at en whistleblower er beskyttet efter loven, at vedkommende enten har indberettet til en intern whistleblowerordning eller til den eksterne Nationale Whistleblowerordning. En whistleblower er desuden omfattet af beskyttelsen ved offentliggørelse af oplysninger om overtrædelser, hvis offentliggørelsen sker i overensstemmelse med betingelserne i lovens § 5, stk. 2.
For at opnå beskyttelse efter loven skal whistlebloweren være i god tro om oplysningernes rigtighed samt, at oplysningerne er omfattet af lovens anvendelsesområde.
Beskyttelsens indhold
Beskyttelsen i whistleblowerloven indeholder et fuldstændigt forbud mod enhver form for repressalier mod whistlebloweren. Det betyder, at en whistleblower ikke må udsættes for nogen form for ufordelagtig behandling eller ufordelagtig følge som reaktion på en indberetning eller offentliggørelse.
En whistleblower, der bliver udsat for repressalier, er berettiget til en godtgørelse.
Compliancerådgivning
Compliance betyder kortfattet overholdelse af regler og retningslinjer.
Compliancerådgivning er altså rådgivning, som har til formål at identificere risici, sikre efterlevelse af bestemte regelsæt og forebygge, at virksomheden ikke bliver mødt af krav for overtrædelse af reglerne.
I de fleste tilfælde kan det bedre betale sig for virksomheder at forebygge lovovertrædelser frem for at forsøge at rette op på dem, når skaden er sket.
At sikre compliance er særligt vigtigt på områder, hvor overtrædelser af regler indebærer en stor økonomisk risiko, f.eks. på grund af risikoen for bøder eller andre økonomiske sanktioner.
På det ansættelsesretlige område kan compliancerådgivning derfor være relevant i forhold til persondatareglerne, da overtrædelse af disse kan indebære store bøder.
Også internationale virksomheder, der ønsker at etablere sig i Danmark, men som ikke har erfaring med det danske arbejdsmarked, kan have gavn af en mere overordnet compliancerådgivning.
Compliancerådgivningen kan bestå i en gennemgang af ansættelsesretlige dokumenter, som ansættelseskontrakter og personalepolitikker, for at identificere og rette op på bestemmelser, som er uhensigtsmæssige eller direkte i strid med lovgivningen.
I andre tilfælde kan virksomheder have en særlig lovmæssig eller kontraktlig forpligtelse til at sikre compliance. Inden for byggebranchen er der som regel aftalt sociale klausuler i entreprisekontrakten, der forpligter entreprenøren til at føre kontrol med underentreprenørers løn- og arbejdsvilkår, herunder sikre at disse lever op til visse standarder.
Hos Littler | Denmark har vi stor erfaring med at rådgive danske og internationale virksomheder i overholdelsen af de ansættelsesretlige regler.