Omstrukturering og overdragelse af virksomheder
Virksomhedsoverdragelser og omstruktureringer kan være omfattende processer med mange forskellige juridiske problemstillinger.
Vi har stor erfaring i at rådgive virksomheder i de ansættelsesretlige aspekter ved virksomhedsoverdragelser og omstrukturering, både i stor og mindre skala.
Hvornår er der tale om en virksomhedsoverdragelse?
Det er vigtigt at være opmærksom på den grundlæggende beskyttelseslovgivning, der regulerer de ansattes retsstilling i forbindelse med virksomhedsoverdragelse. I Danmark er dette reguleret i virksomhedsoverdragelsesloven, som gennemfører EU’s direktiv om lønmodtagerens retstilling ved virksomhedsoverdragelse.
Virksomhedsoverdragelsesloven finder anvendelse, når der, som følge af en aftale mellem parterne, sker en overdragelse af en virksomhed eller en del af en virksomhed fra en juridisk person til en anden. For, at der er tale om en virksomhedsoverdragelse, skal følgende tre betingelser være opfyldt:
- Der skal være sket en overdragelse af en virksomhed eller en del heraf
- Det overdragne skal udgøre en økonomisk enhed
- Den økonomiske enhed skal efter overdragelsen have bevaret sin identitet
Virksomhedsoverdragelsesloven finder desuden kun anvendelse ved overdragelse af aktiver (herunder overdragelse af medarbejdere) og ikke ved overdragelse af ejerandele i en virksomhed.
Som konsekvens af vores globale samfund ses ofte virksomhedsoverdragelser, der omfatter virksomheder i flere lande. Det kræver iagttagelse af flere landes regler og et godt samarbejde mellem rådgivere i disse lande.
Som del af et internationalt kontor har vi kollegaer i de fleste jurisdiktioner i Europa og USA og vi er bredt repræsenteret i Syd- og Mellemamerika og Asien. Vi har derfor de bedste forudsætninger for at rådgive om virksomhedsoverdragelser, hvor der er et grænseoverskridende element.
Arbejdsgiverens pligter og medarbejderens rettigheder efter virksomhedsoverdragelsesloven
Hovedprincippet efter virksomhedsoverdragelsesloven er, at medarbejderne har krav på at følge med den overdragne virksomhed, hvorfor erhververen af virksomheden hæfter umiddelbart og direkte for krav for de medarbejdere, der er omfattet af virksomhedsoverdragelsen.
Både overdrageren og erhververen af virksomheden er forpligtet til i rimelig tid inden overdragelsen at informere de berørte medarbejdere om virksomhedsoverdragelsen og under visse omstændigheder indlede forhandlinger.
Erhververen indtræder i overdragerens rettigheder og forpligtelser over for de medarbejdere, der er omfattet af virksomhedsoverdragelsen. Overdrageren er således forpligtet til at opretholde løn- og ansættelsesvilkår for medarbejderne på samme niveau som erhververen. Medarbejderne bevarer i forlængelse heraf også deres anciennitet.
Består der en kollektiv overenskomst på tidspunktet for overdragelsen af virksomheden, indtræder erhververen i overenskomstens vilkår overfor de medarbejdere, som er omfattet heraf. Erhververen har dog mulighed for at frasige sig overenskomsten inden for bestemte frister i loven.
En virksomhedsoverdragelse kan ikke i sig selv begrunde opsigelse af en medarbejder. Den virksomhed, der opsiger medarbejderen, skal kunne dokumentere, at opsigelsen er begrundet i økonomiske, tekniske eller organisatoriske forhold.
Hos Littler | Denmark er vi eksperter i håndtering af de ansættelsesretlige aspekter ved virksomhedsoverdragelse og omstruktureringer, og vi bistår virksomheder gennem hele forløbet fra planlægning til eksekvering.